Være datasikker på sommerferien 2019
1. April 2019Det rette regnskabsprogram til din virksomhed
24. April 2019(sponsoreret indhold)
Tips til opbygningen af ny hjemmeside
Hvordan opbygger du bedst et overskueligt og flot website, der tiltrækker kunder – uden at skulle have fat i web-troldmænd med høj timeløn? For det første gælder det om at have den forudgående research som højeste prioritet. Vi giver dig her en overskuelig tjekliste til de ting, du skal overveje før du går i gang med at opsætte dit website.
1. Lær af de bedste i branchen
Som så meget anden læring bør du lære af dine konkurrenter – hvem inden for din branche har et website, der fungerer; altså ser godt ud, har de rette informationsmængder og skaffer høj trafik?
Læg mærke til både den visuelle stil i hjemmesidernes layout, forsidens informationer og billedmaterialer, såvel som menupunkter og hvordan den eventuelle webshop fungerer. Er der ting, du synes kunne være bedre – set fra kundens synspunkt, men også dine egne behov for at lægge billedmateriale og oplysninger om produkter og services?
2. Hvordan retter du dit indhold mod kunderne?
Et andet dybt centralt punkt er at du skal kortlægge din målgruppe og dennes behov grundigt. Hvad har lige præcis din målgruppe brug for at vide og hvad søger de efter? Et essentielt værktøj er her at specialdesigne dit tekstindhold til målgruppen – både i forhold til tekstens stil og SEO (søgemaskineoptimering). Er du endnu ikke helt inde i, hvad en SEO-strategi betyder for trafikken på dit website, så er der en god introduktion her.
I forhold til tekststilen betyder det, at du skal bestemme dig for en bestemt tone, som du vil bruge i informationsafsnit og i dine beskrivelser af produkter og ydelser, og som du ved vil virke retorisk over for din kundegruppe. Igen kan du lære meget af dine konkurrenter, så brug tid på at analysere deres greb og virkemidler.
3. Hvilket domænenavn skal du vælge?
Tjek så hurtigt som muligt om navnet til din hjemmeside er ledigt som domæne! Mange vælger at bruge deres firmanavn som domæne. Det kan også være en god strategi, men kun hvis du allerede har et velkendt produkt eller hvis dit brand meget direkte beskriver dine ydelser. Alternativt kan du i stedet opfinde en kort sætning, der igen styrker din sides SEO. Et eksempel kan være “billig-print.dk”, selvom dit firma hedder Larsen Print a/s.