Alle forretninger er afhængige af internettet
6. March 2019VOIP telefoni – hvordan kan du bruge det?
13. March 2019(sponsoreret indhold)
Flere og flere af os danskere springer ud som selvstændig, hvilket jo i sig selv er en overordnet spændende udvikling. Det tyder nemlig på, at vi i stigende grad tror på os selv, vores kunnen og i det hele taget vores berettigelse på markedet.
Mange vælger også livet som selvstændig, fordi det som oftest giver mere fleksibilitet og egen styring. Dog er det vigtigt at huske på, at der jo stadig skal brød på bordet. Når man er sin egen chef, er man også hermed ene og alene ansvarlig for sin egen indtjening og fremdrift.
Derfor handler det i høj grad om at strukturere sin arbejdsdag så effektivt som muligt. Der findes en række smarte, tilmed gratis, planlægningsværktøjer, som kan hjælpe dig med at sætte opgaver i skemaer – evt opdelt efter omfang og deadline. Hvad end du har nedsat dig som tekstforfatter, grafiker, oversætter er noget helt fjerde, er det jo alfa omega at holde dine kunder glade og tilfredse. Hvis du gerne vil have plads til gøremål eller private aftaler i løbet af din arbejdsdag, så læg det med fordel ind som en “opgave” i dit planlægningsskema. Når du sætter et start og slut tidspunkt, kan du nemlig bedre beregne hvor meget du kan nå pr. dag.
Har du lejet dig ind i et kontorfællesskab, så vær obs på at der ikke går for meget tid i løbet af dagen med hyggesnak og kaffedrikkere med de andre fra kontoret. Du kan eventuelt gøre det klar for de andre på forhånd, at du arbejder under stramme deadlines og derfor kun har tid til socialisering under frokosten.
Husk også at man som selvstændig selv er ansvarlig for alt, hvad der hedder forsikring, løn, skat og momsafregning. Ønsker man ikke at bruge tid til på det, kan man naturligvis alternativt hyre sig en bogholder – hvis altså økonomien er til det. Hvis man ikke selv er den helt store tal-haj, kan det være godt givet ud at hente hjælp udefra. Så sikrer man sig også samtidig, at det bliver gjort helt korrekt.
Som selvstændig er det nemlig vigtigt at koncentrere sig primært om det, som man er allerbedst til.