Sund vinterkost
18. December 2018
Derfor er det vigtigt at prioritere en god internetforbindelse
20. December 2018
Show all

Bæredygtig branding af den mindre IT-virksomhed

Når det kommer til bæredygtighed indenfor IT-branchen, må man desværre sige, at der er et stykke vej igen –  selv for giganter som Apple og Microsoft. Tidligere på efteråret vakte det stor utilfredshed hos danskerne, at kun 1 ud af de 6 planlagte internationale datacentre på dansk grund har medregnet bæredygtige løsninger på et massivt energiforbrug. Det er bare en sag, som gør at den brede befolkning har mistillid til IT-branchens evne til at tage vare på miljøet og dets ressourcer.

 

Som mindre virksomhed, der beskæftiger sig med salg af IT-løsninger eller som udbyder diverse services i forbindelse med programmering, hjemmesider, systemadministration etc, kan du derfor risikere at miste kunder i denne henseende. Den kritiske indstilling til IT er kommet for at blive og særligt indenfor det offentlige såvel som det private erhvervsliv er der enormt fokus på bæredygtighed og CSR  – og ikke mindst grøn branding. De større virksomheder udvælger med stor kræsenhed deres samarbejdspartnere og leverandører, hvis værdier de kan stå inde for og som forstærker troværdigheden af deres eget brand som grønt.

 

Grønne værdier – og handlinger!

 

Hvis din etiske branding af virksomheden virkelig skal batte noget og fastholde dine (mulige) kunders opmærksomhed, er det vigtigt, at du tager en beslutning om at være dedikeret til dine visioner om at blive bæredygtig. Du skal med andre ord være lige så dedikeret til klimavenlighed og ressourcebesparelse, som du er passioneret omkring din faglighed og din virksomheds ekspertise! Spørg dig selv: Tror jeg selv på, at jeg gør en forskel gennem min virksomheds bæredygtige tiltag – eller tænker jeg egentlig, at tidens store fokus på miljøvenlighed blot er et (besværligt og dyrt) modelune? Men hvis du ikke selv føler, at du virkelig gør en grøn forskel, hvordan skal dine kunder så blive overbevist om, at de kommer til det, ved at vælge netop din ekspertise?! Så er det ikke andet end varm luft.

Du opbygger et troværdige brand gennem etisk adfærd, bæredygtigt IT-indkøb og miljøvenligt forbrug på arbejdspladsen. Sæt dig grundigt ind i de forskellige miljøkrav og køb ind efter disse – tænk i indkøb af kvalitetsudstyr, en fair teleudbyder, og indtænkt genbrug og energibesparende tiltag i alle virksomhedens opgaver. Det skaber positiv opmærksomhed hos kunder og i hele branchen, når du som virksomhed også indretter daglige arbejdsgange efter nye grønne principper – det viser en virksomhed med overskud, kvalitet og en klar holdning. På hjemmesiden brander du dig visuelt med de certifikater, som I opnår som grøn virksomhed, og sørger for at de aktivt er med til fortælle jeres historie – fx gennem dynamiske faner og visuelt materiale, der appellerer til sanserne.

Det er klart, at du også må investere både tid og økonomi i denne form for branding, da den jo netop baserer sig på meget konkret etisk handling og indkøb af bæredygtigt udstyr. Du bør først og fremmeste undersøge, om et mindre lån kan bringe dig op på højde med dine konkurrenter indenfor dit felt. Orienter dig om muligheden for at tage et mindre lån på Minifinans.dk, så du kan starte med det vigtigste og få en tiltrængt opdatering til bæredygtige computere, ressourcebesparende multifunktionsprinter eller andet moderne IT-udstyr.

Comments are closed.